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Opereta / Alpendorf Operette

 

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KOT STARI NAREDI, JE ZMEROM PRAV / 

Opereta / Alpendorf – Operette

11. 11. 2023, ob 18:30  uri

 

 

IGOR GRDINA (LIBRETO)

Pri opereti KOT STARI NAREDI, JE ZMEROM PRAV je vrstna oziroma žanrska oznaka mišljena hkrati na dva načina. Po eni strani gre – vsaj na prvi pogled in prisluh – za lahkotno komedijo, ki naj omogoči obiskovalcem predstave malo več kot enourno emigriranje v malce premaknjen ali nemara že kar kubističen« svet z lastno ironistično logiko in zakonitostmi, kakršnega srečujemo v klasičnih operetah 19. stoletja. Po drugi strani pa je pred nami v celoti komponirano delo, kar pomeni, da oznaka opereta namiguje na malo oziroma lahko opero, kakršne so nastajale v Evropi v 18. stoletju, v Angliji pa tudi še v 19. stoletju. Zato se na sceni prav nič po naključju ne pojavi tudi eden od znamenitejših likov Gilbert-Sullivanovega vedrega gledališča, generalmajor Stanley – sicer znan iz uspešnice PENZANŠKI PIRATI (THE PIRATES OF PENZANCE).
Sižejska osnova operete je dana z Andersenovo pravljico KOT STARI NAREDI, JE ZMEROM PRAV. V njej ne gre videti zagovora patriarhalnosti, kakor bi lahko kdo površno sklepal iz naslova, temveč počastitev zvestobe že ničkolikokrat preizkušenim oziroma neizvotljivim vrednotam in zaupanju, ki ga rodi človeška pristnost.
Opereta KOT STARI NAREDI, JE ZMEROM PRAV je prvo delo te vrste v slovenskem jeziku, ki je nastalo na Koroškem. Njena glasbena govorica je raznolika, vendar se trudi nagovarjati vsakogar. Celotna opereta je tako v svojiekspresiji kakor v komunikaciji kar najbolj pristopna; uprizorljiva je praktično povsod in ne terja velikih materialnih investicij. Zato pa toliko več emocionalnih, pa tudi miselnih. Kljub kar najbolj ekonomični – mestoma že kar asketski – rabi izraznih sredstev je opereta zasnovana kot večplastno delo: lahkotna površina je prosojna preobleka za zgodbo o človeških poteh in stranpoteh.

 

Die Operette KOT STARI NAREDI, JE ZMEROM PRAV wird auf zwei Arten verstanden, was das Genre betrifft. Auf der einen Seite handelt es sich – zumindest auf den ersten Blick und beim Zuhören – um eine leichte Komödie, die den Zuschauern ermöglichen soll, sich etwas mehr als eine Stunde lang in eine leicht verschobene oder vielleicht sogar „kubistische“ Welt mit ihrer eigenen ironischen Logik und Gesetzmäßigkeiten zu begeben, wie sie in klassischen Operetten des 19. Jahrhunderts zu finden sind.
Auf der anderen Seite handelt es sich um ein vollständig komponiertes Werk, was bedeutet, dass die Bezeichnung „Operette“ auf eine kleine oder leichte Oper hinweist, wie sie im 18. Jahrhundert in Europa und
in England auch noch im 19. Jahrhundert entstanden ist. Daher tritt auf der Bühne nicht zufällig einer der berühmtesten Charaktere aus Gilbert-Sullivans heiterem Theater auf, Generalmajor Stanley, der auch
aus dem Erfolgshit DIE PIRATEN VON PENZANCE bekannt ist.
Die Handlung der Operette basiert auf Andersens Märchen WIE‘S DER ALTE MACHT, IST‘S IMMER RICHTIG. In ihr sollte man keinen Verteidiger des Patriarchats sehen, wie es jemand oberflächlich aus dem Titel
schließen könnte, sondern eine Ehrung der Treue zu bereits mehrfach geprüften oder unveränderlichen Werten und dem Vertrauen, das die Menschlichkeit hervorbringt.
KOT STARI NAREDI, JE ZMEROM PRAV ist das erste Werk dieser Art in slowenischer Sprache, das in Kärnten entstanden ist. Ihre musikalische Sprache ist vielfältig, aber sie bemüht sich, jeden anzusprechen.
Die gesamte Operette ist sowohl in ihrer Ausdruckskraft als auch in ihrer Kommunikation äußerst zugänglich; sie kann praktisch überall inszeniert werden und erfordert keine großen finanziellen  Investitionen. Dafür umso mehr emotionale und intellektuelle. Trotz des äußerst wirtschaftlichen – an einigen Stellen sogar schon asketischen – Einsatzes von Ausdrucksmitteln ist die Operette als mehrschichtiges
Werk konzipiert: Die leichte Oberfläche ist eine transparente Verkleidung für die Geschichte menschlicher Wege und Umwege.